Examentraining VMBO TL / GL, KB en BB

Herexamentrainingen bieden we aan via onze partner Lyceo

Zen je examens in!

Sophie is een doorgewinterde (inmiddels ex-)scholier die je helpt op jouw weg door de examenjungle.

Joehoe, morgen wacht het allereerste examen voor je op een wiebelend tafeltje in een muffe gymzaal. Last van zweetpootjes? Jeuk in je onderbuik? Of trek je nerveus al de haren uit je hoofd? Reeeelax! Met deze tips komt alles goed.

 

In chronologische volgorde, zodat jij binnen mum van tijd verlost bent van het stresssyndroom:

 

    1. Ervan uitgaande dat je de stof hebt geleerd, maar nog even een snel overzicht wil van ongeveer alles, kun je nog even je samenvattingen doorkijken op belangrijke begrippen. Schrijf deze op in een groot woordweb en knoop er lijntjes aan vast die uitkomen bij een korte uitleg. Dat geeft je wat meer overzicht. De herhaling zorgt er bovendien voor dat alles beter blijft hangen in je grijze cellen. En die twee zorgen weer voor iets wat het allerbelangrijkst is: iets meer rust.
    2. Zorg voor wat structuur in die examenperiode. Iedere avond om half elf je bed in, zeven uur er weer uit. Lekker ontbijten en (als je dat fijn vindt) nog even de belangrijkste dingen van je examenvak scannen. Klap dan dat boek dicht en spring op de fiets!
    3. Pak nog even een moment van rust op het toilet, zodat je niet al na tien minuten schrijven over regenten en vorsten je je concentratie verliest door een volle blaas.
    4. Settle je aan je aangewezen tafeltje en etaleer je zestien pennen kundig aan het zijkantje van de nu nog dichte envelop. Ja zestien, maar vier mag ook, als ze maar onderworpen zijn aan een uitgebreide test.
    5. Ontmantel je voedselpakket alvast, zodat je niet tijdens het examen zit te klungelen met knarsende zakjes, sissende flesjes, etc. (Tip: Mager rundvlees, eieren en bessen schijnen echt de bom te zijn als je moet presteren.)
    6. Rek en strek tijdens je examens af en toe even (en start je zoektocht naar oogcontact voor steun en toeverlaat bij die veel te ingewikkelde opdracht). Het zorgt ervoor dat je brein even pauze heeft en dat je concentratievermogen weer wordt opgeladen.
    7. Inleveren en wegrennen!