Examentraining volgen bij de enige bewezen effectieve examentrainer?

Examentraining Geschiedenis

examentraining geschiedenis jannaDe eindexamentraining geschiedenis geven we op VMBO / MAVO niveau.

 

Inhoud examentraining Geschiedenis VMBO tl / gl

De examentraining geschiedenis bestaat allereerst uit het herhalen van de belangrijkste stof en het oefenen daarmee. Eén van de lastigste dingen aan het examen geschiedenis is immers de grote hoeveelheid stof die je moet kennen. Door gestructureerd te herhalen zorgen we ervoor dat je hoofd- van bijzaken kunt onderscheiden en zo sneller tot een goed antwoord kan komen. Ook de verschillende historische contexten komen tijdens de training uitgebreid aan bod.

Herhalen, oefenen en tips
Door de combinatie van herhalen, oefenen en het geven van tips zorgen we voor een examentraining die je niet alleen de juiste kennis voor het examen geeft, maar ook het nodige zelfvertrouwen. Gedurende de hele dag kun je al jouw vragen stellen. Hieronder lees je meer over de inhoud van de examentraining.

Tips en trucs voor het beantwoorden van examenvragen
Gedurende de training wordt veel aandacht besteed aan het beantwoorden van examenvragen. Hiervoor geven we algemene tips en trucs die je helpen om tot een gestructureerd antwoord te komen. Tijdens het oefenen met de examenvragen helpen de examentrainers je om via een stappenplan tot een goed antwoord te komen. En natuurlijk is er voldoende ruimte voor jouw individuele vragen over onderwerpen die je lastig vindt.

Alle examenstof wordt doorgenomen
Tijdens de examentraining geschiedenis voor VMBO komt de hele 20e eeuw aan bod en uiteraard het onderdeel staatsinrichting en de verrijkingsdelen. Daarnaast leggen we je ook uit hoe je examenvragen kunt aanpakken. Je krijgt dan uitleg over de verschillende soorten vragen die gesteld zullen worden en hoe je die het beste kunt beantwoorden. Na elk blok maak je zelf vragen om te zien of je de stof goed beheerst en of je de examenvragen op de goede manier aanpakt. Tussendoor heb je meerdere keren pauze.

Genoeg tijd voor jouw vragen
Doordat we een verhouding hanteren van 1 trainer per 5 leerlingen, heb je de hele dag de mogelijkheid om je vragen te stellen aan onze trainers. Zo is er voor iedereen genoeg individuele aandacht en word je goed geholpen bij de onderdelen die je moeilijker vindt.

 

Locaties
Je kunt een examentraining geschiedenis volgen op meerdere locaties in het land. Je kunt een examentraining geschiedenis volgen in Utrecht of Culemborg.

 

Schrijf je in:

Geschiedenis VMBO

 

Examentraining Geschiedenis HAVO en VWO

De Nationale Examentraining werkt samen met kennispartner Lyceo. Lyceo werkt net als de Nationale Examentraining met eigen lesmateriaal en methodes en biedt twee- en driedaagse examentrainingen voor HAVO en VWO die bewezen effectief zijn. Voor twee- en driedaagse trainingen economie verwijzen we je daarom graag naar Lyceo. De trainingen worden in het hele land gegeven dus er is altijd wel een vestiging in de buurt!

Geschiedenis HAVO

Geschiedenis VWO

 

Programma examencursus geschiedenis VMBO / MAVO

 

Blok 1 Start en kennismaking
Blok 2 Hoe beantwoord je de examenvraag?
Blok 3 Staatsinrichting: 1848
Blok 4 Staatsinrichting: politieke stromingen
Blok 5 Staatsinrichting: Emancipatie en verzuiling
Blok 6 Staatsinrichting: Grondwetten en –rechten
Blok 7 Historisch overzicht: Startpunt
Blok 8 Historisch overzicht: Eerste Wereldoorlog
Blok 9 Historisch overzicht: Interbellum
Blok 10 Historisch overzicht: Tweede Wereldoorlog
Blok 11 Historisch overzicht: Europa & nieuwe wereldorde
Blok 12 Verrijkingsdelen: A, B, C

Schrijf je in voor Geschiedenis VMBO

 

Tijdens de examentraining geschiedenis VMBO / MAVO komt de hele twintigste eeuw aan bod en uiteraard het onderdeel staatsinrichting. Tijdens het bespreken van de verschillende onderdelen van de twintigste eeuw worden ook de verrijkingsdelen behandeld.

Herhalen en oefenen
Natuurlijk oefenen we ook veel met opgaven en kun je gedurende de gehele training al je vragen stellen. Daarnaast is er ook een uitlegblok over hoe je examenvragen kunt aanpakken. Je krijgt dan uitleg over de verschillende soorten vragen die gesteld zullen worden, zoals bron-vragen.

Na elk uitlegblok maak je zelf vragen om te zien of je de stof goed beheerst en of je de examenvragen op de goede manier aanpakt. Tussendoor heb je meerdere keren pauze en gedurende de gehele examentraining heb je de ruimte om je eigen vragen stellen.

We zorgen goed voor je
Uiteraard zorgen we deze dag goed voor je. Er zijn ontspannende pauzes, er is genoeg eten en drinken en het lesmateriaal is meteen een goed overzicht van de stof, zodat je er thuis ook nog eens naar kunt kijken.

De examencursus geschiedenis ziet er als volgt uit:

Blok 1 Start en kennismaking
Blok 2 Hoe beantwoord je de examenvraag?
Blok 3 Staatsinrichting: 1848
Blok 4 Staatsinrichting: politieke stromingen
Blok 5 Staatsinrichting: Emancipatie en verzuiling
Blok 6 Staatsinrichting: Grondwetten en –rechten
Blok 7 Historisch overzicht: Startpunt
Blok 8 Historisch overzicht: Eerste Wereldoorlog
Blok 9 Historisch overzicht: Interbellum
Blok 10 Historisch overzicht: Tweede Wereldoorlog
Blok 11 Historisch overzicht: Europa & nieuwe wereldorde
Blok 12 Verrijkingsdelen: A, B, C

Tijdens de examentraining geschiedenis VMBO / MAVO TL/GL komt de hele twintigste eeuw aan bod en uiteraard het onderdeel staatsinrichting. Tijdens het bespreken van de verschillende onderdelen van de twintigste eeuw worden ook de verrijkingsdelen behandeld.

Herhalen en oefenen
Natuurlijk oefenen we ook veel met opgaven en kun je gedurende de gehele training al je vragen stellen. Daarnaast is er ook een uitlegblok over hoe je examenvragen kunt aanpakken. Je krijgt dan uitleg over de verschillende soorten vragen die gesteld zullen worden, zoals bron-vragen.

Na elk uitlegblok maak je zelf vragen om te zien of je de stof goed beheerst en of je de examenvragen op de goede manier aanpakt. Tussendoor heb je meerdere keren pauze en gedurende de gehele examentraining heb je de ruimte om je eigen vragen stellen.

De examencursus geschiedenis ziet er als volgt uit:

Blok 1 Start en kennismaking
Blok 2 Hoe beantwoord je de examenvraag?
Blok 3 Staatsinrichting: 1848
Blok 4 Staatsinrichting: politieke stromingen
Blok 5 Staatsinrichting: Emancipatie en verzuiling
Blok 6 Staatsinrichting: Grondwetten en –rechten
Blok 7 Historisch overzicht: Startpunt
Blok 8 Historisch overzicht: Eerste Wereldoorlog
Blok 9 Historisch overzicht: Interbellum
Blok 10 Historisch overzicht: Tweede Wereldoorlog
Blok 11 Historisch overzicht: Europa & nieuwe wereldorde
Blok 12 Verrijkingsdelen: A, B, C

25 maart 2015

Jolien

Jolien is 17 jaar en zit in het examenjaar van de havo. In haar vrije tijd houdt ze zich graag bezig met muziek. Zodra ze haar havo-diploma op zak heeft wil ze dan ook de opleiding tot docent muziek gaan volgen. Iedere drie weken lees je hier haar belevenissen in het laatste deel van haar examenjaar.

Een paar weken geleden volgde ik een examentraining geschiedenis in Culemborg en vandaag deel ik mijn ervaring met jullie!
Zondagochtend ging mijn wekker om 07.00 uur en kwam ik – zoals gewoonlijk – met moeite mijn bed uit. Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar vol goede moed stapte ik in de trein. Ik was één van de eersten op locatie en mocht in de aula wachten. Al snel kwam er een andere leerling bij me aan tafel zitten waarmee ik praatte over waar we vandaan komen, welke training we gaan volgen en hoe spannend we dat eindexamen wel niet vinden.

Om 09.00 uur werden we opgehaald en vertelden ze ons in welk lokaal onze training plaatsvond. Ik nam afscheid van het aardige meisje en ging naar het lokaal. Daar gingen we dan… 12 uur lang aan geschiedenis werken!
We zaten met tien mensen bij de training en er waren twee mensen die de training gaven. Sympathieke knullen, die net iets minder saai waren dan mijn eigen docent. We kregen allemaal werkmateriaal en de hele PowerPoint was voor ons uitgeprint, zodat we aantekeningen konden maken. Als eerste stonden we stil bij hoe je een examenvraag moet beantwoorden en daar hebben we later ook mee geoefend. Na twaalf uur waren we 336 dia’s verder en hadden we zo ongeveer de hele geschiedenis doorgenomen. De uitleg werd steeds afgewisseld met het oefenen van vragen. Je kreeg dan gericht aanwijzingen over hoe je je antwoord nog kon verbeteren, wat ik heel leerzaam vond. Tussendoor kregen we nog een aantal pauzes waarin we even naar buiten konden en er eten en drinken klaar stond.

Al met al was het een lange en vermoeiende dag, maar wel erg leerzaam! Bovendien was het ook erg gezellig met alle mede-examenkandidaten. Je deelt ten slotte allemaal de ‘struggles’ voor dat ene, vervelende vak!

Examentraining HAVO Geschiedenis van Lyceo

De Nationale Examentraining werkt samen met kennispartner Lyceo. Lyceo werkt net als de Nationale Examentraining met eigen lesmateriaal en methodes en biedt twee- en driedaagse examentrainingen die bewezen effectief zijn. Voor twee- en driedaagse trainingen op HAVO en VWO gebied verwijzen we je daarom voor elk vak en elk niveau graag naar Lyceo. De trainingen worden in het hele land gegeven dus er is altijd wel een vestiging in de buurt!

Ga naar de examentraining HAVO Geschiedenis van Lyceo

Maya houdt van haar vakgebied geschiedenis. ‘Ik vind het erg leuk om te vertellen over geschiedenis en te merken dat het leerlingen aan het denken zet.’ Naast haar werk als docent geschiedenis op een tweetalige middelbare school geeft ze ook al een aantal jaren examentraining geschiedenis.

examentrainer ervaringWat vind je zo leuk aan het geven van examentraining?
‘Het is leuk om training te geven aan kleine groepen gemotiveerde leerlingen. Je leert de leerlingen gauw kennen en je hebt de tijd om te werken aan de onderdelen die leerlingen lastig vinden.

Je maakt ook bijzondere dingen mee. Een paar jaar geleden gaf ik samen met een collega een examentraining aan 10 vmbo-leerlingen. Na de eerste pauze kwamen de leerlingen heel vrolijk terug naar het lokaal, ze hadden samen geluncht en het leek alsof ze elkaar al jaren kenden! De sfeer was heel goed, er werden veel grapjes gemaakt en er werd hard gewerkt. Aan het eind van de training ging iedereen met een goed gevoel naar huis.’

Wat hoop je je leerlingen tijdens een examentraining mee te geven?
‘Ik hoop ze te kunnen leren hoe je geschiedenisvragen op je examen aanpakt en hoe je het beste leert voor het examen. Natuurlijk bespreken we ook alle stof, maar ik merk dat leerlingen ook veel hebben aan het bespreken en oefenen van een goede examenstrategie. Het is fijn om te zien dat leerlingen aan het eind van een training meer vertrouwen hebben in de manier waarop ze hun examen gaan maken.’


Wat vind je leuk aan geven van geschiedenis?

‘Ik houd van debatten over geschiedenis en leer veel van mijn leerlingen: iedereen kijkt op zijn eigen manier aan tegen de stof die we bespreken. Geschiedenis is een mooi en veelzijdig vak. Het gaat over alle aspecten van het leven en het verveelt me daarom nooit. In een les of examentraining ontstaan vaak interessante gesprekken en discussies over de lesstof. Ik blijf graag nog heel lang lesgeven.’