Examentraining volgen bij de enige bewezen effectieve examentrainer?

Examentraining Geschiedenis

examentraining geschiedenis janna

Een examentraining geschiedenis bestaat allereerst uit het herhalen van de belangrijkste stof en het oefenen daarmee. Eén van de lastigste dingen aan het examen geschiedenis is immers de grote hoeveelheid stof die je moet kennen. Door gestructureerd te herhalen leer je hoofd- van bijzaken onderscheiden en  sneller tot een goed antwoord komen. Ook de verschillende historische contexten komen tijdens een examentraining uitgebreid aan bod.

Herhalen en oefenen
Natuurlijk wordt er tijdens een examentraining veel geoefend met opgaven en kun je gedurende de training vragen stellen. Ook wordt er vaak aandacht besteed aan het aanpakken van examenvragen. Je krijgt dan uitleg over de verschillende soorten vragen die gesteld zullen worden, zoals bron-vragen.

Na elk uitlegblok maak je zelf vragen om te zien of je de stof goed beheerst en of je de examenvragen op de goede manier aanpakt. Tussendoor heb je meerdere keren pauze en gedurende de gehele examentraining heb je de ruimte om je eigen vragen stellen. Door de combinatie van herhalen, oefenen en het geven van tips wordt er voor gezorgd dat een examentraining je niet alleen de juiste kennis voor het examen geeft, maar ook het nodige zelfvertrouwen.

Tips en trucs voor het beantwoorden van examenvragen
Gedurende een examentraining wordt veel aandacht besteed aan het beantwoorden van examenvragen. Hiervoor krijg je algemene tips en trucs die je helpen om tot een gestructureerd antwoord te komen. Tijdens het oefenen met de examenvragen helpen examentrainers je om via een stappenplan tot een goed antwoord te komen. En natuurlijk is er voldoende ruimte voor jouw individuele vragen over onderwerpen die je lastig vindt.

Alle examenstof wordt doorgenomen
Tijdens een examentraining wordt uitgelegd hoe je examenvragen kunt aanpakken. Je krijgt bijvoorbeeld uitleg over de verschillende soorten vragen die gesteld zullen worden en hoe je die het beste kunt beantwoorden. Ook bestaat een examentraining uit het zelf maken van vragen om te zien of je de stof goed beheerst en of je de examenvragen op de goede manier aanpakt. Tussendoor heb je meerdere keren pauze. Het lesmateriaal geeft vaak een goed overzicht van de stof, zodat je er thuis ook nog eens naar kunt kijken.

Genoeg tijd voor jouw vragen
Vaak wordt er gewerkt in kleine groepen tijdens een examentraining. Dit wordt gedaan zodat je ook vragen kan stellen aan de trainers en geholpen wordt bij de onderdelen die je moeilijker vindt.

Locaties
Je kunt een examentraining geschiedenis volgen op meerdere locaties in het land. Je kunt bijvoorbeeld een examentraining geschiedenis volgen in Amsterdam, Den Haag, RotterdamUtrecht, Wassenaar, Haarlem, Hilversum of Leiden.

 

Examentraining Geschiedenis VMBO tl / gl

Tijdens een examentraining geschiedenis voor VMBO komt de hele twintigste eeuw aan bod en uiteraard het onderdeel staatsinrichting en de verrijkingsdelen.

Examentraining Geschiedenis HAVO en VWO

Als je een examentraining geschiedenis volgt op Havo of Vwo wordt daar de stof behandeld voor het komende examen. Onderwerpen als emancipatie, verzuiling, en de eerste en tweede wereldoorlog komen aan bod.

Samenwerking

De Nationale Examentraining werkt samen met kennispartner Lyceo. Lyceo werkt net als de Nationale Examentraining met eigen lesmateriaal en methodes en biedt twee- en driedaagse examentrainingen voor HAVO en VWO die bewezen effectief zijn. Voor twee- en driedaagse trainingen economie verwijzen we je daarom graag naar Lyceo. De trainingen worden in het hele land gegeven dus er is altijd wel een vestiging in de buurt!

Schrijf je in:

Geschiedenis VMBO

Geschiedenis HAVO

Geschiedenis VWO

 

Jolien volgde een examentraining geschiedenis

Jolien

Jolien is 17 jaar en zit in het examenjaar van de havo. In haar vrije tijd houdt ze zich graag bezig met muziek. Zodra ze haar havo-diploma op zak heeft wil ze dan ook de opleiding tot docent muziek gaan volgen. Iedere drie weken lees je hier haar belevenissen in het laatste deel van haar examenjaar.

Een paar weken geleden volgde ik een examentraining geschiedenis in Culemborg en vandaag deel ik mijn ervaring met jullie!
Zondagochtend ging mijn wekker om 07.00 uur en kwam ik – zoals gewoonlijk – met moeite mijn bed uit. Ik had geen idee wat me te wachten stond, maar vol goede moed stapte ik in de trein. Ik was één van de eersten op locatie en mocht in de aula wachten. Al snel kwam er een andere leerling bij me aan tafel zitten waarmee ik praatte over waar we vandaan komen, welke training we gaan volgen en hoe spannend we dat eindexamen wel niet vinden.

Om 09.00 uur werden we opgehaald en vertelden ze ons in welk lokaal onze training plaatsvond. Ik nam afscheid van het aardige meisje en ging naar het lokaal. Daar gingen we dan… 12 uur lang aan geschiedenis werken!
We zaten met tien mensen bij de training en er waren twee mensen die de training gaven. Sympathieke knullen, die net iets minder saai waren dan mijn eigen docent. We kregen allemaal werkmateriaal en de hele PowerPoint was voor ons uitgeprint, zodat we aantekeningen konden maken. Als eerste stonden we stil bij hoe je een examenvraag moet beantwoorden en daar hebben we later ook mee geoefend. Na twaalf uur waren we 336 dia’s verder en hadden we zo ongeveer de hele geschiedenis doorgenomen. De uitleg werd steeds afgewisseld met het oefenen van vragen. Je kreeg dan gericht aanwijzingen over hoe je je antwoord nog kon verbeteren, wat ik heel leerzaam vond. Tussendoor kregen we nog een aantal pauzes waarin we even naar buiten konden.

Al met al was het een lange en vermoeiende dag, maar wel erg leerzaam! Bovendien was het ook erg gezellig met alle mede-examenkandidaten. Je deelt ten slotte allemaal de ‘struggles’ voor dat ene, vervelende vak!

Examentraining HAVO Geschiedenis van Lyceo

De Nationale Examentraining werkt samen met kennispartner Lyceo. Lyceo werkt net als de Nationale Examentraining met eigen lesmateriaal en methodes en biedt twee- en driedaagse examentrainingen die bewezen effectief zijn. Voor twee- en driedaagse trainingen op HAVO en VWO gebied verwijzen we je daarom voor elk vak en elk niveau graag naar Lyceo. De trainingen worden in het hele land gegeven dus er is altijd wel een vestiging in de buurt!

Ga naar de examentraining HAVO Geschiedenis van Lyceo

Maya houdt van haar vakgebied geschiedenis. ‘Ik vind het erg leuk om te vertellen over geschiedenis en te merken dat het leerlingen aan het denken zet.’ Naast haar werk als docent geschiedenis op een tweetalige middelbare school geeft ze ook al een aantal jaren examentraining geschiedenis.

examentrainer ervaringWat vind je zo leuk aan het geven van examentraining?
‘Het is leuk om training te geven aan kleine groepen gemotiveerde leerlingen. Je leert de leerlingen gauw kennen en je hebt de tijd om te werken aan de onderdelen die leerlingen lastig vinden.

Je maakt ook bijzondere dingen mee. Een paar jaar geleden gaf ik samen met een collega een examentraining aan 10 vmbo-leerlingen. Na de eerste pauze kwamen de leerlingen heel vrolijk terug naar het lokaal, ze hadden samen geluncht en het leek alsof ze elkaar al jaren kenden! De sfeer was heel goed, er werden veel grapjes gemaakt en er werd hard gewerkt. Aan het eind van de training ging iedereen met een goed gevoel naar huis.’

Wat hoop je je leerlingen tijdens een examentraining mee te geven?
‘Ik hoop ze te kunnen leren hoe je geschiedenisvragen op je examen aanpakt en hoe je het beste leert voor het examen. Natuurlijk bespreken we ook alle stof, maar ik merk dat leerlingen ook veel hebben aan het bespreken en oefenen van een goede examenstrategie. Het is fijn om te zien dat leerlingen aan het eind van een training meer vertrouwen hebben in de manier waarop ze hun examen gaan maken.’


Wat vind je leuk aan geven van geschiedenis?

‘Ik houd van debatten over geschiedenis en leer veel van mijn leerlingen: iedereen kijkt op zijn eigen manier aan tegen de stof die we bespreken. Geschiedenis is een mooi en veelzijdig vak. Het gaat over alle aspecten van het leven en het verveelt me daarom nooit. In een les of examentraining ontstaan vaak interessante gesprekken en discussies over de lesstof. Ik blijf graag nog heel lang lesgeven.’